REKABENTUK KURIKULUM
Ciri utama Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan:
1. Kurikulum berasaskan standard
2. Kurikulum berbentuk modular
Kurikulum Berasaskan Standard
Tujuannya adalah untuk ekuiti dan kualiti. Di mana ekuiti
bermaksud semua murid diberi pendidikan yang sama dan kualiti merujuk kepada
bahawa semua murid perlu diberi pendidikan yang berkualiti. Standard
Kandungan merupakan pernyataan spesifik tentang perkara yang patut murid
tahu dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan. Ia merangkumi aspek
pengetahuan, kemahiran dan nilai. Standard Pembelajaran pula
merupakan satu penetapan kriteria @ indikator pencapaian dalam bentuk objektif
tingkahlaku (behavioural) untuk memastikan pencapaian setiap standard
kandungan.
Kurikulum Berbentuk Modular
Merupakan satu kurikulum yang kandungannya diorganisasikan
dan seterusnya disampaikan dalam bentuk bahagian atau unit (dinamakan modul). 2
jenis modul diwujudkan iaitu:
1. Modul Asas - terdiri dari komponen bahasa (BM/BI/BC/BT),
Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Permainan Luar dan Matematik.
2.Modul Bertema - iaitu modul bersepadu yang merangkumi
unsur-unsur dalam keenam-enam Tunjang dan juga unsur kreatif, kritis dan
inovatif. (modul ini dibina menggunakan isu kehidupan seharian kanak-kanak)
TUNJANG PEMBELAJARAN dalam KSPK :
- Tunjang
Komunikasi
- Tunjang
Kerohanian, Sikap dan Nilai
- Tunjang
Kemanusiaan
- Tunjang
Sains dan Teknologi
- Tunjang
Perkembangan Fizikal dan Estetika
- Tunjang
Ketrampilan Diri
Penekanan dalam Kurikulum Standard ini adalah supaya
murid-murid prasekolah dapat menguasai 4M bukan lagi 3M:
- Membaca
- Menulis
- Mengira
- Menaakul
Peruntukan Masa:
MODUL
|
%
PeruntukanMasa
|
||
TERAS ASAS
|
BAHASA
|
BM
|
Fleksibel
(Awal tahun: 35
%
Akhir tahun:
25%)
|
BI
|
|||
BC/BT
|
|||
MATEMATIK
|
|||
AKTIVITI
LUAR
|
|||
PEND.
ISLAM / MORAL
|
|||
BERTEMA
|
MODUL
BERSEPADU
|
Fleksibel
(Awal
tahun: 35%
Akhir
tahun:45%)
|
|
AKTIVITI
RUTIN DAN PERBUALAN PAGI
(baca
doa, makan, refleksi)
|
30%
|
Peruntukan Masa Minimum untuk Bahasa Instruktional dalam Kelas Prasekolah:
Bil.
|
Bahasa
Instruktional
|
Peruntukan
Masa MinimumSeminggu untuk kelasprasekolah yang bahasapengantarnya:
(minit)
|
|
Bahasa Malaysia
|
BahasaPengantar lain
|
||
1
|
Bahasa
Malaysia
|
600
|
400
|
2
|
Bahasa
Inggeris
|
600
|
400
|
3
|
Bahasa
Cina/Bahasa Tamil/BahasaInggeris
|
400
|
|
JUMLAH
|
1200
|
1200
|
Peruntukan Masa 1 Minggu untuk Prasekolah yang menggunakan
bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia :
Bil.
|
Modul
|
Peruntukan
Masa Seminggu untukprasekolah yang bahasa pengantarnya Bahasa
Malaysia (minit)
|
|
Dijalankandalam
BM
|
Dijalankan
dalamBI
|
||
1
|
Rutin pagi
|
30
|
20
|
2
|
Perbualan
Pagi
|
60
|
40
|
3
|
Rehat
|
90
|
60
|
4
|
Refleksi
sebelum balik
|
30
|
20
|
5
|
Modul Teras
Asas Bahasa Malaysia
|
90
|
|
6
|
Modul
Bertema yang dikendalikan dalam BM
|
100
|
|
7
|
Modul Teras
Asas Bahasa Inggeris
|
90
|
|
8
|
Modul
Bertema yang dikendalikan dalam BI
|
330
|
|
9
|
Pendidikan
Islam/Pendidikan Moral
|
||
10
|
Aktiviti
Luar
|
40
|
40
|
11
|
Matematik
|
40
|
|
Jumlah minit
seminggu
|
600
|
600
|
Peruntukan Masa Seminggu untuk prasekolah yang bahasa pengantarnya bukan Bahasa Malaysia :
Bil.
|
Bidang
Pembelajaran
|
Peruntukan
Masa Seminggu untukprasekolah yang bahasa pengantarnya bukan BM
(minit)
|
|||
Dijlnkandlm
BM
|
Dijlnkandlm
BI
|
Dijlnkandlm
BC/BT
|
Jumlah
|
||
1
|
Rutin pagi *
|
10
|
20
|
20
|
10 x 5 = 50
|
2
|
Perbualan
Pagi
|
20
|
40
|
40
|
20 x 5 = 100
|
3
|
Rehat
|
30
|
90
|
30
|
30 x 5 = 150
|
4
|
Refleksi
sebelum balik
|
10
|
20
|
20
|
10 x 5 = 50
|
5
|
Modul asas
BM
|
90
|
90
|
||
6
|
Modul
bertema** yang dikendalikan dalam BM
|
200
|
200
|
||
7
|
Modul asas
BI
|
90
|
90
|
||
8
|
Modul
bertema** yang dikendalikan dalam BI
|
140
|
140
|
||
9
|
Modul asas
BC/BT
|
90
|
90
|
||
10
|
Modul
Bertema yang berunsurkan Pendidikan Moral yang dikendalikan dalam BC/CT
/Pendidikan Islam
|
120
|
120
|
||
11
|
Permainan
Luar ( satu hari dalam BM, satu hari dalam BI)
|
40
|
40
|
80
|
|
12
|
Matematik
|
40
|
40
|
||
Jumlah minit
seminggu
|
400
|
400
|
400
|
1200
|
No comments:
Post a Comment